PRIPRAVIŤ ČI NEPRIPRAVIŤ zamestnancov na možný výkon inšpekcie práce?
Pripraviť či nepripraviť zamestnancov a spolupracovníkov na možný výkon inšpekcie práce a kontroly nelegálneho zamestnávania?
Jednoznačne pripraviť.
Príprava totiž pomôže zabezpečiť, že budú vedieť správne reagovať na otázky kontrolórov a vyhnúť sa tak nedorozumeniam, ktoré by mohli firmu ohroziť. Tu je niekoľko krokov, ako na to:
- Informujte, že môže prísť kontrola z inšpektorátu práce. Vysvetlite im, prečo je kontrola dôležitá a aké sú jej ciele.
- Ak sa bude jednať o kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, poučte personál, že každá osoba je pri kontrole povinná:
- inšpektorovi preukázať svoju totožnosť,
- predložiť doklad, ktorý obsahuje identifikačné číslo sociálnheo zabezečenia (zväčša rodné číslo) a
- odôvodniť svoju prítomnosť na pracovisku (zamestnanec pracuje, podnikateľ poskytuje služby);
- ak sa jedná o cudzinca (príslušníka tretej krajiny), predložiť aj doklad o pobyte resp. oprávnenie na pobyt.
- Uistite sa, že najmä zamestnanci prvého kontaktu vedia, kto môže prísť na kontrolu, čím sa musí preukázať, aké má oprávnenia, ale najmä koho v rámci firmy majú kontaktovať (konateľ/ka, riaditeľ/ka, vedúca/i HR, právnik/právnička a pod.).
- Zabezpečte, aby zamestnanci rozumeli základným pracovnoprávnym pravidlám, vrátane svojich práv a povinností. To zahŕňa informácie o pracovnej zmluve, pracovnom čase, odmeňovaní. Inšpektori totiž nemusia kontrolovať len nelegálne zamestnávanie, ale aj dodržiavanie pracovnoprávnych predpisov všeobecne.
- Správna komunikácia s inšpektormi je základ. Váš personál by mal najmä:
- odpovedať iba vecne a stručne;
- neprezentovať vlastné názory;
- kľudne povedať „neviem“, ak si nie sú istí odpoveďou alebo ak skutočne nevedia alebo ak je otázka veľmi komplexná alebo nezrozumiteľná;
- nešpekulovať alebo neposkytovať nesprávne informácie;
- trvať na písomnom zaznamenávaní nielen odpovedí, ale aj samotných otázok kladených inšpektormi.
- U externých dodávateľov je dôležité, aby vedeli odpovedať na otázky týkajúce sa ich podnikania. Veľmi priťažujúco bude vyznievať, ak podnikateľ – živnostník alebo konateľ s.r.o. poskytujúci Vašej firme služby, bude:
- označovať kohokoľvek z firmy ako svojho „nadriadeného“ a nie „kontaktnú osobu“
- označovať Vašu firmu ako „zamestnávateľa “ a nie „klienta“,
- používať typické pracovnoprávne pojmy – kolega, zamestnávateľ, plat, mzda, príplatok, pracovný čas a pod.
- hovoriť, že:
- má evidovanú „dochádzku“ namiesto toho, že si sám vedie čas poskytovaných služieb,
- „tu pracuje“ namiesto „poskytuje služby“,
- nemá žiadneho iného klienta iba Vašu spoločnosť preto, lebo ste mu to nedovolili, alebo že má 8 hodinový pracovný čas a pod.,
- má platenú dovolenku,
- používa služobné auto, notebook, telefón,
- je povinný prísť do práce vždy v presnú hodinu a odchádzať po určitej hodine,
- príde a vždy čaká na pokyny, ktoré mu jeho nadriadený každý deň dodá.
- Zachovanie pokoja – je dôležité, aby zamestnanci aj dodávatelia počas kontroly zachovali pokoj a neprejavovali nervozitu, ktorá by mohla vytvárať dojem, že firma má čo skrývať.
Ak sa vaša firma na kontrolu dobre pripraví a bude postupovať podľa týchto odporúčaní, riziko sankcií a ďalších právnych problémov sa môže výrazne znížiť.
O právach zamestnávateľa pri inšpekcii práce sme písali viac v našom článku tu.
***
Tento článok má výlučne všeobecný a informatívny charakter, je pripravený podľa právneho stavu v čase jeho zverejnenia a nepredstavuje právnu radu ani stanovisko.