Kedy je možné spoliehať sa na „oprávnené záujmy“ pri spracovávaní osobných údajov?
This post is also available in: EN (EN)
Oprávnené záujmy sa javia ako najpružnejší právny základ spracovávania osobných údajov. Jeho výhodou je, že:
- nie je v zmysle GDPR účelovo viazaný (je teda použiteľný na rôzne situácie),
- poskytuje stabilnejší právny základ spracovávania ako napr. súhlas, ktorý môže dotknutá osoba kedykoľvek odvolať (samozrejme, aj pri oprávnených záujmoch existuje možnosť podania námietok, tie však musia byť odôvodnené),
- prinúti Vás zamyslieť sa nad rizikami Vášho spracovávania pre dotknuté osoby a prijať bezpečnostné opatrenia (čím naplníte požiadavku “privacy by default” resp. “privacy by design”) alebo rozhodnúť o tom, že ste povinní vykonať posúdenie vyplvu (DPIA),
- jeho správne použitie umožňuje vyhnúť sa tzv. „únave zo súhlasu“ a bombardovaniu jednotlivcov so žiadosťami o súhlas.
Nemôžete však automaticky predpokladať, že tento právny základ pre svoje spracovávanie môžete vždy a bez ďalšieho využiť.
V prvom rade je potrebné zdôrazniť, že spracovanie musí byť nevyhnutné. Ak môžete dosiahnuť rovnaký výsledok iným menej rušivým spôsobom, oprávnené záujmy sa neuplatnia. V prípade, že ste verejným orgánom, nemôžete sa pri realizácii svojich úloh vôbec opierať o oprávnené záujmy.
Oprávnené záujmy budú s najväčšou pravdepodobnosťou vhodným základom tam, keď údaje používate spôsobmi, ktoré by ľudia mohli rozumne očakávať a ktoré majú minimálny dopad na súkromie, prípadne ak preukážete, že spracovanie údajov má významnú výhodu, benefit či dôležitosť. Oprávnenými záujmami môžu byť vaše vlastné záujmy alebo záujmy tretích strán (napr. obchodné záujmy, individuálne záujmy alebo širšie spoločenské benefity).
Naopak, použitiu tohto právneho základu by ste sa mali vyhnúť v prípadoch, ak mienite používať dáta spôsobom, ktorému ľudia nerozumejú resp. ktorý by rozumne neočakávali, alebo ak by ste očakávali vznesenie námietok proti spracovávaniu. Tiež by ste nemali tento základ použiť, ak by spracovávanie mohlo spôsobiť dotknutým osobám ujmu a nie ste istí, že existuje závažný dôvod pokračovať v spracovávaní, ktorý túto ujmu ospravedlňuje. Oprávnené záujmy neprichádzajú do úvahy ani v prípade, ak by bolo spracovávanie v rozpore s právnymi alebo etickými normami alebo ak nemáte jasne definovaný účel spracovávania (napr. údaje uchovávate len pre prípad, že by ste ich v budúcnosti mohli potrebovať). Taktiež oprávnené záujmy nebudú vhodným právnym základom, ak si nie ste istí, či práva a záujmy fyzickch osôb neprevažujú nad Vašimi oprávnenými záujmami resp. ak existuje iný, vhodnejší právny základ spracovávania údajov.
Ak sa rozhodnete spoliehať na oprávnené záujmy, beriete na seba zodpovednosť, že práva a záujmy dotknutých osôb budú riadne zvážené a chránené a musíte byť pripravení, že Vás čaká množstvo práce dokonca ešte pred samotným začatím spracovávania.
Pred začatím spracovávania musíte vykonať tzv. test oprávneného záujmu, ktorý má tri časti. Viac o tomto teste sa dozviete v našom článku Ako správne spracovávať osobné údaje na základe „oprávneného záujmu. O posúdení Vášho oprávneného záujmu musíte uchovávať záznamy, ktoré Vám v prípade potreby pomôžu preukázať zhodu Vašich postupov s GDPR.
Do svojich informácií či politík o ochrane osobných údajov musíte zahrnúť aj informácie o svojich oprávnených záujmoch. Ako to správne urobiť sa dozviete v našom článku Ako správne informovať dotknuté osoby, keď spracovávate osobné údaje na základe „oprávnených záujmov“.
Je dôležité poznamenať, že aj napriek tomu, že GDPR v recitáloch priamo uvádza niektoré spracovateľské operácie ako také, ktoré by mohli byť považované za oprávnené záujmy (napr. direct marketing, intraskupinové prenosy a pod.), ani uvedený demonštratívny výpočet nezbavuje prevádzkovateľa povinnosti vykonať test oprávneného záujmu a riadne informovať dotknuté osoby.
Tento článok má iba všeobecný a informatívny charakter a závery, názory či odporúčania tu uvedené sa nemusia vzťahovať na konkrétnu situáciu. Článok nie je právnym poradenstvom ani ho nenahrádza. Pri riešení konkrétneho problému alebo konkrétnej situácie odporúčame vždy poradiť sa s advokátom.