Novela Zákonníka práce = zvýšené nároky na informačné povinnosti zamestnávateľa
Od 01. novembra 2022 nebudú doterajšie vzory pracovných zmlúv s najväčšou pravdepodobnosťou postačovať k tomu, aby zamestnávateľ splnil svoje informačné povinnosti podľa nového ustanovenia § 47a Zákonníka práce.
Novela Zákonníka práce redukuje povinné náležitosti pracovnej zmluvy iba na:
- druh práce a jeho stručnú charakteristiku,
- miesto výkonu práce (obec, časť obce alebo inak určené miesto) alebo miesta výkonu práce, ak ich je viac, alebo pravidlo, že miesto výkonu práce určuje zamestnanec,
- deň nástupu do práce,
- mzdové podmienky.
Avšak, novo vložený § 47a oveľa podrobnejším spôsobom upravuje rozsah pracovných podmienok a podmienok zamestnávania, o ktorých je zamestnávateľ povinný zamestnanca informovať.
Niektoré z týchto pracovných podmienok boli povinnou náležitosťou pracovných zmlúv už pred 31.10.2022 (napr. výmera dovolenky alebo spôsob jej určenia, splatnosť mzdy a výplata mzdy vrátane výplatných termínov, dĺžka výpovednej doby alebo spôsob jej určenia).
V doterajších vzoroch pracovných zmlúv však takmer s istotou budú absentovať novo vložené informácie, a to:
- údaj o spôsobe a pravidlách rozvrhnutia pracovného času vrátane predpokladaných pracovných dní a vyrovnávacieho obdobia podľa § 86, § 87 a 87a Zákonníka práce,
- presný čas poskytnutia prestávky v práci,
- rozsah a čas nepretržitého denného odpočinku a nepretržitého odpočinku v týždni,
- pravidlá práce nadčas vrátane mzdového zvýhodnenia za prácu nadčas
- pravidlá skončenia pracovného pomeru
- lehota na podanie žaloby o určenie neplatnosti skončenia pracovného pomeru.
Praktickou novinkou je, že tieto informácie už nemusia byť súčasťou pracovnej zmluvy, ale môžu byť komunikované zamestnancovi vo forme písomného oznámenia. Ak sa tieto informácie poskytnú formou oznámenia, na ich zmenu či úpravu (napr. v prípade zmeny legislatívy) sa už nebude vyžadovať dodatok k pracovnej zmluve.
Vzhľadom na jednak štrukturálne ale aj obsahové zmeny pri uzatváraní pracovných zmlúv po 01.11.2022 je možné odporúčať zamestnávateľom, aby urobili revíziu doposiaľ používaných dokumentov a vydali sa cestou zjednodušenia obsahu pracovných zmlúv a súčasne vypracovania osobitnej informácie (o pracovných podmienkach a podmienkach zamestnávania), ktorá bude zamestnancom odovzdaná.
Len pre úplnosť dodávame, že náležitosti, ktoré sa musia v zmysle Zákonníka práce dohodnúť písomne (napr. skúšobná doba, dohoda o delenom pracovnom mieste, dohoda o peňažnej náhrade za nezotrvanie v pracovnom pomere, a pod.) zostávajú naďalej súčasťou pracovnej zmluvy a nemôžu byť poskytované formou informácie (boli by neplatné).
Tento článok má iba všeobecný a informatívny charakter a závery, názory či odporúčania tu uvedené sa nemusia vzťahovať na konkrétnu situáciu. Článok nie je právnym poradenstvom ani ho nenahrádza. Pri riešení konkrétneho problému alebo konkrétnej situácie odporúčame vždy poradiť sa s advokátom.