Pojem medzinárodné sankcie je v tejto dobe veľmi často skloňovaný v súvislosti s reakciou medzinárodného spoločenstva na situáciu na Ukrajine.

  1. Čo sú medzinárodné sankcie a aký je ich cieľ?

Téma medzinárodných sankcií sa dostala do povedomia širšej verejnosti po teroristických útokoch na Spojené štáty americké z 11. septembra 2001 a ďalších útokoch, ktoré nasledovali v Španielsku, Rusku, v Spojenom kráľovstve. Boj proti terorizmu sa stal medzinárodným problémom a viedol k relatívne rýchlemu prijatiu medzinárodných dohovorov týkajúcich sa boja proti terorizmu a následne k medzinárodnej spolupráci. Práve koordinované medzinárodné sankcie sa stali jedným z dôležitých nástrojov boja najmä proti financovaniu a podpore terorizmu.

Dnes je však zrejmé, že medzinárodné sankcie nie sú zacielené iba na boj s terorizmom, ale majú všeobecnejší cieľ a podstatu.

Cieľom medzinárodných sankcií je udržať alebo obnoviť medzinárodný mier a bezpečnosť podľa princípov Charty OSN a Spoločnej zahraničnej a bezpečnostnej politiky EÚ (čl. 28, 29). Ide predovšetkým o zmenu politiky vlády a štátu voči jednotlivcom alebo skupinám, ktoré nerešpektujú základné zásady právneho štátu, porušujú ľudské práva, medzinárodné právo alebo ohrozujú bezpečnosť.

Sankcie v širšom zmysle slova (diplomatické sankcie) zahŕňajú napríklad prerušenie diplomatických stykov s príslušnou krajinou.

Sankcie v užšom zmysle slova si vyžadujú osobitný právny základ – teda musia byť uložené právnym predpisom (či už na úrovni OSN, EÚ alebo konkrétneho štátu).

Sankcie môžu byť zacielené na členov vládnych orgánov iných krajín, ale aj na spoločnosti, skupiny, organizácie alebo jednotlivcov, a to najmä prostredníctvom opatrení ako zbrojné embargá, obmedzenia vstupu (zákaz cestovania), zmrazenie aktív či iné hospodárske opatrenia (napríklad obmedzenia dovozu a vývozu).

  1. Kde nájdeme „medzinárodnú sankciu“?

Medzinárodné sankcie sú uverejňované v tzv. predpisoch o medzinárodnej sankcii. Predpisom o medzinárodnej sankcii je napr.:

  • rozhodnutie Bezpečnostnej rady OSN podľa čl. 41 Charty Organizácie Spojených národov, ktorej rozhodnutia sú členské štáty OSN v súlade s čl. 25 Charty povinné prijať a vykonať; EÚ vykonáva všetky sankcie, ktoré prijala Bezpečnostná rada OSN;
  • právne záväzný akt Európskej únie (napr. nariadenia a rozhodnutia vyplývajúce z jednotlivých akcií Rady EÚ prijatých podľa čl. 28 Zmluvy o EÚ, ako aj spoločná pozícia Rady EÚ prijatá na základe čl. 29 Zmluvy o EÚ) – uverejnený v Úradnom vestníku Európskej únie;
  • nariadenie vlády Slovenskej republiky (ak sankcia smeruje proti „slovenskej“ osobe alebo súvisí s činnosťou na území SR);
  • iný právny akt súvisiaci s vykonávaním medzinárodnej sankcie.

Podotýkame, že USA majú vlastné sankčné zoznamy, ktoré môžu mať extra-teritoriálnu pôsobnosť (teda dopadať aj na spoločnosti a osoby mimo USA). Za porušenie sankčného režimu USA totiž môžu hroziť aj spoločnostiam mimo USA nielen pokuty, ale napr. aj zákaz vstupu osôb konajúcich/majúcich účasť v spoločnostiach nerešpektujúcich sankčné zoznamy, do USA, či zákaz pre americké firmy a ich pobočky celosvetovo obchodovať s takýmito spoločnosťami. Pre medzinárodné koncerny a spoločnosti obchodujúce s USA je teda bežnou praxou, že aj keď sídlo či pobočku v USA nemajú, no s americkými firmami obchodujú, vzhľadom na enormne široké a negatívne dôsledky berú ohľad aj na sankcie uvalené samostatne zo strany USA.

  1. Právna úprava medzinárodných sankcií v slovenskom právnom poriadku

V Slovenskej republike je platný a účinný zákon č. 289/2016 Z.z. o vykonávaní medzinárodných sankcií a o doplnení zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Podľa tohto zákona sa medzinárodnou sankciou rozumie obmedzenie, príkaz alebo zákaz obsiahnutý v predpisoch o medzinárodnej sankcii na účely zabezpečenia, udržania a obnovy medzinárodného mieru a bezpečnosti, ochrany základných ľudských práv, boja proti terorizmu a šíreniu zbraní hromadného ničenia a dosahovania cieľov Spoločnej zahraničnej a bezpečnostnej politiky Európskej únie a Charty Organizácie Spojených národov.

Medzinárodná sankcia sa uplatňuje najmä v oblasti

obchodu a nefinančných služieb

  • napr. zákaz dovozu alebo kúpy sankcionovaného tovaru, zákaz jeho predaja; zákaz prepravy sankcionovaného tovaru cez územie SR, zákaz poskytovania akéhokoľvek plnenia v prospech sankcionovanej osoby na sankcionovanom území vrátane uzatvárania obchodov s nimi, zákaz poskytovania ubytovacích služieb alebo stravovacích služieb sankcionovanej osobe a pod.;

finančných služieb a finančných trhov, peňažných prevodov, používania iných platobných prostriedkov, nákupu a predaja cenných papierov a investičných kupónov

  • napr. zákaz obchodovania so sankcionovanou osobou, zákaz prevodu finančných prostriedkov z cenných papierov a iných finančných nástrojov z účtu alebo na účet sankcionovanej osoby vrátane výplaty šekov; zákaz uzatvárania poistných zmlúv so sankcionovanou osobou, poskytovania poistného plnenia, zákaz poskytovania ekonomických zdrojov sankcionovanej osobe;

dopravy, poštových služieb a elektronických komunikácií

  • napr. zákaz prekročenia štátnej hranice SR dopravným prostriedkom sankcionovanej osoby na účel prechodu cez územie SR, vstupu na územie SR alebo výstupu z územia SR, zákaz poskytnutia slovenského dopravného prostriedku sankcionovanej osobe, zákaz prijatia poštovej zásielky na prepravu na sankcionované územie alebo prijatia poštovej zásielky určenej pre sankcionovanú osobu, zákaz prijatia poštovej zásielky na prepravu pre sankcionovanú osobu z územia SR alebo cez územie SR; zákaz poskytovania elektronickej komunikačnej služby na účel spojenia so sankcionovanou osobou alebo poskytovania služby elektronickej komunikácie na sankcionované územie;

technickej infraštruktúry

  • obmedzenie, príkaz alebo zákaz dodávky elektrickej energie, surovín, strojov alebo zariadení potrebných na ich výrobu, ich časti a súčasti, materiálov, počítačového vybavenia vrátane technológií a vedomostí a iných zariadení zo sankcionovaného územia alebo cez územie SR sankcionovanej osobe alebo na sankcionované územie;

vedecko-technických stykov, kultúrnych a športových stykov

  • zákaz účasti na vedeckých alebo technických výskumoch, programoch alebo projektoch, zákaz poskytovania informácií o vedeckých výskumoch alebo technických výskumoch, programoch alebo projektoch slovenskej osoby alebo ich výsledkov sankcionovanej osobe alebo na sankcionované územie, ak nie sú tieto informácie a výsledky verejne prístupné, zákaz poskytovania práv priemyselného vlastníctva slovenskou osobou sankcionovanej osobe alebo na sankcionované územie, zákaz účasti osoby alebo skupiny osôb reprezentujúcich sankcionovanú osobu na športovom podujatí alebo inej športovej akcii organizovanej na území Slovenskej republiky alebo slovenskou osobou, zákaz účasti slovenskej osoby alebo skupiny osôb reprezentujúcej Slovenskú republiku na športovom podujatí alebo inej športovej akcii organizovaných sankcionovanou osobou alebo na sankcionovanom území;

obmedzenia výkonu vlastníckeho práva

  • zákaz nakladať alebo príkaz sprístupniť majetok vo vlastníctve sankcionovaných osôb alebo priamo alebo nepriamo ovládaného sankcionovanými osobami, ako aj majetok osôb konajúcich v mene alebo na príkaz sankcionovaných osôb, zákaz nakladať s majetkom priamo alebo nepriamo, úplne alebo čiastočne v prospech sankcionovaných osôb, vlastneným alebo kontrolovaným priamo alebo nepriamo sankcionovanými osobami a osobami, ktoré konajú v mene alebo na pokyn sankcionovaných osôb;

cestovania a vydávania cestovných víz

  • zákaz vstupu sankcionovanej osoby na územie SR a vydávania cestovných víz sankcionovaným osobám.

4. Čo z medzinárodnej sankcie vyplýva pre slovenské subjekty?

Zákon o výkone medzinárodných sankcií upravuje povinnosti slovenských fyzických a právnických osôb pri vykonávaní medzinárodnej sankcie a pôsobnosť príslušných ústredných orgánov pokiaľ ide o priestupky za porušenie sankcií resp. delikty právnických osôb na tomto úseku.

Slovenské osoby, ktorým zo zákona vyplýva povinnosť evidencie majetku alebo u ktorých sa nachádzajú finančné prostriedky, majetok, tovar alebo dopravný prostriedok podliehajúci medzinárodnej sankcii, sú priamo zodpovedné za praktický výkon sankcie.

Tieto osoby sú povinné:

  • vykonať účinné opatrenia, ktoré im umožnia sledovať zoznamy sankcionovaných osôb;
  • priebežne zisťovať, či u nich je evidovaný alebo či sa u nich nachádza majetok sankcionovaných osôb;
  • ak zistia alebo majú podozrenie, že je u nich evidovaný alebo že sa u nich nachádza majetok sankcionovaných osôb, sú bezodkladne povinné zabrániť nakladaniu s majetkom sankcionovanej osoby. Výkon medzinárodnej sankcie je vykonávajúci subjekt povinný bezodkladne ohlásiť vecne príslušnému orgánu štátnej správy a Slovenskej informačnej službe.

Oznamovacia povinnosti sa však vzťahuje aj na akúkoľvek fyzickú alebo právnickú osobu, ktorá sa dozvie, že sa u nej nachádza majetok sankcionovaný medzinárodnou sankciou. V takomto prípade je táto osoba povinná túto skutočnosť bezodkladne oznámiť príslušnému orgánu štátnej správy a Slovenskej informačnej službe.

Ďalej, ak pri príprave zmluvy, uzatváraní zmluvy alebo plnení zmluvy vznikne podozrenie, že na jednu zo strán zmluvného vzťahu sa vzťahuje medzinárodná sankcia alebo že predmetom zmluvného vzťahu je alebo má byť sankcionovaný majetok, avšak toto podozrenie nie je možné pred uzatvorením zmluvy hodnoverne overiť, vzniká oznamovacia povinnosť bezprostredne po tom, ako sa fyzická osoba alebo právnická osoba o uvedenej skutočnosti dozvie.

V niektorých prípadoch sa pre určitý úkon môže vyžadovať povolenie, súhlas alebo predchádzajúci súhlas, vydanie iného rozhodnutia prípadne vydanie usmernenia v súvislosti s medzinárodnou sankciou (napr. úhrada lekárskej starostlivosti sankcionovanej osobe, plnenie nesúvisiace so sankciou a pod.). V takomto prípade  je k návrhu na vydanie požadovaného povolenia, súhlasu alebo iného rozhodnutia je potrebné vyjadrenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR, Slovenskej informačnej služby alebo Ministerstva vnútra SR, prípadne aj vyjadrenia iných orgánov.

  1. Aké dôsledky hrozia za porušenie medzinárodnej sankcie?

Porušenie obmedzení, príkazov alebo zákazov vyplývajúcich z medzinárodnej sankcie môže byť považované za priestupok s možnosťou uloženia pokuty od 5.000,- až do výšky  66.400,- eur fyzickej osobe – nepodnikateľovi, resp. za iný správny delikt s možnosťou uloženia pokuty od 50.000,- až do výšky 132 800,- eur podnikateľovi.

Ak podnikateľ získal pre seba alebo pre iného prospech presahujúci 16.600,- eur alebo spôsobil škodu presahujúcu 16.600,- eur alebo iný obzvlášť závažný následok spočívajúci najmä v ohrození alebo porušení dôležitého zahraničnopolitického alebo bezpečnostného záujmu štátu, uloží sa mu pokuta od 132.800,- eur do 1.659.700,- eur

Popri pokute alebo aj samostatne možno uložiť tiež trest prepadnutia veci, ak je vec vo vlastníctve osoby, ktorá porušila obmedzenie, príkaz alebo zákaz vyhlásený nariadením vlády alebo vyplývajúci z medzinárodnej sankcie.

Nie je tiež vylúčené, že konaním, ktoré napĺňa znaky porušenia medzinárodnej sankcie, môže byť spáchaný trestný čin s možnosťou uloženia trestu odňatia slobody osobe, ktorá ho spáchala.

Je dôležité podotknúť, že zodpovednosť za správny delikt zaniká, ak právnická osoba alebo fyzická osoba – podnikateľ preukáže, že vynaložila všetko úsilie, ktoré bolo možné vynaložiť, aby porušeniu právnej povinnosti zabránila.

Z praktického pohľadu by teda slovenské osoby, ktoré obchodujú so zahraničím, najmä s entitami resp. osobami z rizikových krajín, na ktoré boli alebo mohli byť uvalené sankcie, mali mať preukázateľne zavedené procesy na lustráciu, či sa ich obchodný partner nenachádza v tzv. sankčných zoznamoch (a to nielen už v štádiu uzatvorenia zmluvy, ale aj v momente poskytnutia akéhokoľvek plnenia z už uzatvorenej zmluvy) resp. či vývoz alebo dovoz určitého tovaru nepodlieha sankciám alebo obmedzeniam.

Na trhu existuje viacero spoločností, ktoré služby takéhoto skríningu poskytujú – a to vo vzťahu nielen k EÚ sankciám, ale celosvetovo.

Je dôležité dodať, že popri zákone o výkone medzinárodných sankcií môžu potenciálny obchod limitovať aj osobitné predpisy o obchode s výrobkami obranného priemyslu a o vykonávaní režimu Európskej únie na kontrolu položiek s tzv. dvojakým použitím – tieto však nie sú predmetom tohto článku.

  1. Existuje kompletný zoznam sankcionovaných osôb?

V rámci EÚ existuje tzv. konsolidovaný zoznam osôb podliehajúcich finančným sankciám, ktorý môžete nájsť tu:

https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/banking-and-finance/international-relations/restrictive-measures-sanctions_en#list

Konsolidovaný zoznam osôb, ktorým boli uložené sankcie na pôde OSN:

https://www.un.org/securitycouncil/content/un-sc-consolidated-list

Zoznam úradu OFAC (Office for Foreign Assets Control) a teda zoznam sankcionovaných osôb v USA nájdete tu:

https://sanctionssearch.ofac.treas.gov/

Veľmi užitočné a prehľadné informácie k sankciám nájdete aj na linku tu:

https://www.sanctionsmap.eu/#/main

 

Tento článok má iba všeobecný a informatívny charakter a závery, názory či odporúčania tu uvedené sa nemusia vzťahovať na konkrétnu situáciu. Článok nie je právnym poradenstvom ani ho nenahrádza. Pri riešení konkrétneho problému alebo konkrétnej situácie odporúčame vždy poradiť sa s advokátom.